9 januari 2014

Didactische werkvorm: kringgesprek met praatstok en sprekende foto's

Tips didactische werkvormen bij een les over Jij en Google - mediawijsheid en informatievaardigheden aan een groep 7.


Praatstok 

Praten over mediawijsheid, internet en computers geeft vaak zo'n enthousiaste reacties dat leerlingen allemaal door elkaar gaan praten. Iedereen heeft er wat over te zeggen, mediawijsheid-informatievaardigheden. Vooral als je veel vragen stelt en door vraagt.

De praatstok zorgt ervoor dat leerlingen tijdens een kringgesprek met aandacht naar elkaar luisteren.




Sprekende foto's 


Beeldmateriaal is ook krachtig zijn, tenminste als je het bewust selecteert. Er moet wel een link zijn tussen dat wat je uitwisselt en laat zien. Deze wortelfoto:

  • gebruik ik om een persoonlijke noot toe te voegen: ik hou van groenten kweken hou en zet daarvan foto's op Instagram
  • past bij de praatstok wat betreft vorm (vraagteken) en oorsprong (natuur). Er is altijd wel een leerling die direct opmerkt: hé dat is óók een vraagteken als je'm omdraait.  (beeldintelligentie: met aandacht kijken) De foto dient als anker voor vragen stellen. 
  • iedereen 'weet' van wortels ga je beter zien; dat gekoppeld aan vragen stellen, past wat betreft thematiek weer mooi bij informatievaardigheden 

Mindful MediaCoach 

Ik ben zelfstandig MediaCoach én student van de opleiding Mindful Coachen Het 2e jaar sluiten we af met een werkervaringsplek. Hiervoor gebruik ik natuurlijk mijn trainingen en workshops die ik geef.
Het is echt enorm leuk om als trainer nòg bewuster didactische keuzen te maken leerlingen helpen focussen. En dat het effect heeft blijkt wel: deze les hebben de leerlingen met een vette 8 beoordeeld. Jeuh!

De lessen zijn nin opdracht van de Bibliotheek Theek5